Primaire driftbeheersing, bier en surfen - Reisverslag uit Pangandaran, Indonesië van Kevin & Elise - WaarBenJij.nu Primaire driftbeheersing, bier en surfen - Reisverslag uit Pangandaran, Indonesië van Kevin & Elise - WaarBenJij.nu

Primaire driftbeheersing, bier en surfen

Blijf op de hoogte en volg Kevin & Elise

21 Juli 2015 | Indonesië, Pangandaran

Dag 10: Met de taxi vertrokken we naar het busstation even buiten bandung. De bus waar we instapten was niet erg groot, maar gelukkig pasten onze backpacks in de achterbak, zodat ze niet als bij andere busjes bovenop het dat werden gebonden. De reis, met het lichtelijk gammele busje zonder deuren, zou ongeveer 4 uur duren, wat uiteindelijk 8 uur werd. Bezweet, hongerig en met een volle blaas kwamen we rond 19:00 uur in Garut aan (primaire drifbeheersing :P). Na heerlijk bij een lokaal tentje gegeten te hebben (dan mag je met je handen eten!), gingen we op zoek naar een taxi. Met nog een klein beetje geld op zak, keek Kevin een taxichauffeur erg lief aan, waardoor hij ons voor een schappelijke prijs naar Cipanas bracht. Aangekomen in de kamer spotten we vrijwel meteen weer een kakkerlak, die snel onder het bed kroop. Met een ingenieuze constructie van tandenborsteldoosjes en wc papier heeft Kevin de kakkerlak Zaza onder het bed opgesloten en zijn we heerlijk gaan slapen.

Dag 11: Vroeg opgestaan om naar een ATM te gaan, zodat we weer geld hadden en het hotel konden betalen. Je pint soms gewoon 2 miljoen! Bleek dat vanwege Idul fitri (Suikerfeest) de prijs van het hotel ongeveer vervijfvoudigd werd :O. We raakten aan de praat met een local die een tour aanbood en ons daarna in Pangandaran zou afzetten. Gezien het de volgende dag nog veel drukker op de weg dan normaal zou worden, besloten we dit te doen en niet net als de Zaza vast te zitten in Cipanas. Om 12 uur reden we weg naar de Gunung Papandayan. Na de een uur durende beklimming van de vulkaan, over rotsen, riviertjes en geisers kwamen we bij de krater. Hier heeft onze leuke gids een paar mooie foto's van ons gemaakt, ook weer samen met een hoop Indonesiërs. Gelukkig kun je op de foto's niet zien dat het enorm naar zwavel stonk (lijkt op rotte eieren). Vervolgens gingen we door naar Kampung Naga ("dorpje van de draak"), genoemd naar de zigzaggende trappen die erheen leiden als de staart van een draak. Onderweg liet hij ons een supercool plantje zien, wat zijn bladeren een voor een opvouwde als je er een vuurtje onderhield (helaas lukt het nog niet om foto's/video's te plaatsen). Het dorpje functioneert zonder stroom, bestaat uit bamboe/houten huisjes en de straten zijn van keien. Daarna heerlijke vis gegeten met rijst en kroepoek. Na slechts 6 uur kwamen we 's avonds laat aan in Pangandaran, namen we een heerlijke douche, installeerde onze klamboe en gingen slapen.

Dag 12/13: na lang uitgeslapen te hebben, zaten we aan het ontbijt toen de eigenaar voor onze neus 2 mango's uit de boom haalden en aan ons gaf (ze waren heerlijk). Die dag hebben we lekker lui aan het strand gelegen en besloten we de volgende dag de green canyon/green valley tour te doen die ons was aangeraden. We werden door Hendrik, een echte surfdude met lang haar, opgehaald met de scooter en naar een volkswagenbusje gebracht. Hier stonden 9 andere mensen te wachten: Spaanse, Belgische, Nederlandse en Braziliaanse. We begonnen met de green canyon, waar we met een paar kleine bootjes heen werden gebracht. Aangezien het nog steeds Idul fitri was, was het erg druk en hadden we zelfs file met de boot. De canyon zag er prachtig uit en we hebben er heerlijk gezwommen. Uiteindelijk besloten we op een hoge steen te klimmen waar een hoop mensen van afsprongen. Eenmaal boven durfde ik met m'n hoogtevrees niet meer naar beneden, maar gezien de weg omhoog erg steil en glibberig was, was het eigenlijk de enige optie. Na een paar pogingen en aanmoedigingen van alle mensen beneden in de canyon samen met Kevin naar beneden gesprongen. Toch een hele overwinning ;). Daarna weer terug in het busje naar de green valley toe, waar we na een prachtig stuk door het jungle achtige bos te lopen bezweet aankwamen. Hier zwommen we een hele donkere grot in, sprongen van kleine watervallen, bomen en een tarzantouw. Daarna zijn we nog kort langs een man geweest die toneelspeelt met wayang poppen en een korte demonstratie gaf, erg grappig! Rond zessen waren we terug bij het hotel en besloten met de gezellige groep samen iets te eten bij het bamboo café onder het genot van een biertje en live muziek. Later nog heerlijk met de meiden gedanst in een ander tentje, terwijl de mannen serieuze gesprekken hadden ;). Uiteindelijk rond half 3 ons bed ingedoken.

Dag 14/15: na lang onze roes uitgeslapen te hebben, Kevin was 'S nachts helaas ziek geworden, hebben we geregeld dat onze was voor minder dan €2 gedaan werd (incl strijken!). Uiteindelijk nog naar het strand geweest, wat helemaal bevuild was door alle Indonesische toeristen. Ook op de straten ligt overal vuilnis, zonde! Weer tig keer om een foto gevraagd, uiteindelijk maar een paar keer geweigerd. De volgende ochtend hebben we ergens pannenkoek met ananas ontbeten, erg lekker en vullend. Vervolgens langs een haventje met vissersboten naar het nationaal park gelopen. Helaas was de entreeprijs erg hoog en geen gids die Engels sprak, dus besloten we over het strand terug te lopen in de verzengende hitte. Het hele strand was bezaaid met mensen en vuilnis, bijna geen zand meer te zien. Gelukkig is het strand bij ons hotel minder druk en zijn we naar de bar van Hendrik de surfdude gegaan. Hier heb ik een surfles genomen, was erg leuk!! Wel lastig om je balans te vinden op zo'n board. Ook Kevin heeft nog een paar golven gepakt en had weer helemaal de smaak te pakken. Vervolgens afscheid van Hendrik en 2 Nederlandse meiden, waar we mee op het stand zaten, genomen. Net weer lekker gegeten en eten en water ingekocht voor de busreis van morgen. Eerst de bus naar puerwokerto en vervolgens overstappen naar Wonosobo om daar het Dieng plateau te kunnen bezichtigen. Er staat ongeveer 8 uur voor de reis, maar wij weten inmiddels beter..

Stand tot nu toe:
15 dagen
7 steden
3 tours
2,5 kakkerlak (1 mini schattige :P)
Ontelbaar aantal foto's
Teveel muggenbulten

• 21 Juli 2015 - 09:09

Danny En Anja:

Lieve kinders,
    We lezen prachtige verhalen en genieten achter de computer!
    En............... kunnen niet wachten op de volgende :), een goede reis naar het Dieng plateau,
    liefs van ons beide

• 21 Juli 2015 - 12:01

Nienke:

WAUWWWW wat een mooie verhalen, en wat leuk om ze iedere keer weer te lezen!! Super goed elies dat je je hoogtevrees hebt overwonnen, ben zo trots op jullie! Hoe gaat het met kevin's voet? Heeeeeeel veel plezier nog samen! Heel veel liefs vanuit soest ;)

• 21 Juli 2015 - 22:00

Frank:

Hoi Kevin en Elise,
    Erg leuk om jullie avonturen te lezen!
    Kevin's enkel houdt zich kennelijk kranig en Elise: als je kakkerlakken en hoge rotsen kunt trotseren en overwinnen, kan een spinnetje in Utrecht jou natuurlijk geen enkele angst meer inboezemen, geweldig!
    X,
    F

• 22 Juli 2015 - 13:38

Elise:

Wat een lieve reacties! Het gaat goed met Kevins voet, hij kan al lange stukken lopen, alleen soms nog last van een beetje pijn. Idd pap, je moet hier ook geen smetvrees hebben ;). Jullie veel plezier in Nederland en Amerika en heel veel liefs van ons allebei!

• 24 Juli 2015 - 19:00

Kim:

Lieve Kevin en Elise,

Wat een super leuke verhalen! Jullie schrijven ook echt super leuk.
    Fijn om te horen dat het ook beter gaat met Eijkie z'n voet:)
    Geniet ervan daar:)!!
    Ik wacht op het volgende verhaal:D!

Liefs,
    Kim